EDUCATIEF ONTWIKKELAAR
VERTAALSLAG
U wilt een bepaalde leeropbrengst bereiken of boodschap overbrengen, maar hoe? Het vertalen van de gewenste leerdoelen naar concrete onderwijsactiviteiten zoals een (gast)les of werkvorm kan lastig zijn. Vaak weten we wel wat we inhoudelijk willen behandelen, maar hoe kunnen we dat doen? Wat voor activiteit laat u leerlingen, studenten of deelnemers doen om de doelstellingen te bereiken? Hoe zorgt u voor aanbod dat blijft aansluiten bij de actualiteit? Hoe laat u een les, werkvorm of educatief programma aansluiten op burgerschapscompetenties of eindtermen?
Bij deze ontwikkelvragen kan ik u helpen. De afgelopen jaren heb ik educatieve concepten en programma’s mogen ontwikkelen en implementeren voor verschillende opdrachtgevers. Zo heb ik onderwijsprogramma’s ontwikkeld rondom de thema’s democratie en rechtsstaat en specifiek over bijvoorbeeld migratie, waterschappen, gemeentepolitiek en de Europese Unie. Vaak onderwerpen die niet bovenaan het interesselijstje van de doelgroep staan, maar met de juiste benaderingswijze toch aan hun belevingswereld te verbinden zijn. Belangrijk daarbij is om ervoor te zorgen dat we niet een bak informatie over de doelgroep heen storten, maar het interactief maken en op het juiste niveau aanbieden. Met plezier in het leren, zonder kort door de bocht te gaan qua inhoud.
MAATWERK
Goede educatieve programma’s worden met zorg en aandacht gemaakt. Wilt u weten wat ik specifiek voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact op.
GEEN LOSSE EINDJES
Ik ben in projecten graag betrokken van eerste idee tot implementatie van de uitvoeringen door (gast)docenten. Educatieve programma’s maak je om daadwerkelijk iets te bereiken en daar zorg ik graag voor. Het moet qua vorm en inhoud kloppen, er goed uitzien en voor een langere tijd te gebruiken zijn.
CAR-MODEL
Bij het ontwikkelen van leerconcepten en educatieve programma’s houd ik rekening met de basisbehoeften voor de lerende mens: competentie, autonomie en relatie. Het CAR-model.
Lesstof moet op het juiste (leer)niveau aangeboden worden en verder bouwen op wat de doelgroep al kan. Te makkelijk of te moeilijk levert geen leeropbrengst op. De doelgroep moet het gevoel hebben iets met de lesstof te kunnen doen en er zelf iets mee te kunnen bereiken. Onderwijsactiviteiten moeten afwisselend zijn en oog hebben voor het tempo van het individu en de groep. Zelfstandig leren en samenwerken afwisselen op een pedagogisch veilige manier. Een gastles heeft een andere opbouw nodig dan een reguliere les om die pedagogische veiligheid te bewerkstelligen.