Educatief ontwikkelaar
▢
programmamaker
▢
trainer
▢
Adviseur
▢
Projectleider
▢
procesbegeleider
▢
Educatief ontwikkelaar ▢ programmamaker ▢ trainer ▢ Adviseur ▢ Projectleider ▢ procesbegeleider ▢
Begin 2020 ben ik gestart met Niels Dekker Educatie. Ik maak educatieve programma’s, concepten en lesmateriaal voor verschillende organisaties en geef trainingen en advies. Met name op het gebied van burgerschapsonderwijs en daaraan gerelateerde onderwerpen. Tot halverwege 2022 gecombineerd met werk als docent, en tegenwoordig fulltime voor verschillende opdrachtgevers. De diversiteit aan opdrachten maakt mijn werkweken actief en veelzijdig.
Ik ben opgeleid tot docent maatschappijleer aan de Hogeschool van Amsterdam. Hier heb ik o.a. de minor Docent als Coach gevolgd en mijn afstudeeronderzoek naar leerdoelen bij burgerschapsonderwijs in het mbo gedaan. Ik heb werkervaring als docent (vo/mbo), programmamaker, educatief ontwikkelaar, procesbegeleider, projectleider, trainer, adviseur, voorzitter en bestuurslid. Hierdoor heb ik kennis en ervaring op strategisch, didactisch, pedagogisch, inhoudelijk en organisatorisch vlak.
Door de verschillende functies die ik de afgelopen jaren (vaak gelijktijdig) heb vervuld ken ik de weg binnen de wereld van het (burgerschaps)onderwijs, zowel binnen als buiten de school en in binnen- en buitenland. Internationaal maak ik sinds een aantal jaar actief deel uit van de NECE-community en was ik een van de deelnemers aan het traject Education on Europe van de Robert Bosch Stiftung.
De leeropbrengst van een (eind)product staat altijd voorop. Welke kennis, vaardigheid, houding of beleving wil je dat de doelgroep leert en hoe kun je dat bereiken? Hoe doe je dat op een concrete manier die intrinsiek motiveert en (pedagogisch) veilig is? Een creatief proces, waarbij ik gebruik maak van inzicht uit onderzoek en ervaring uit de praktijk. Een proces waarin opdrachtgever, stakeholders en gebruikers altijd betrokken zijn. Ik werk hands-on en schakel snel zonder oog voor kwaliteit en detail te verliezen.
Dit levert educatieve materialen, werkvormen en (gast)lessen op waar zowel docenten als leerlingen/studenten mee uit de voeten kunnen. Trainingen waarna deelnemers meteen met het geleerde aan de slag kunnen en advies dat daadwerkelijk iets oplevert.
Werkwijze
In mijn werk wil ik bijdragen aan een eerlijkere, rechtvaardigere en gezelligere wereld. Iedereen moet in staat zijn dezelfde kansen te pakken, wie je ook bent en waar je ook vandaan komt. De een heeft daar meer tijd, ruimte en ondersteuning bij nodig dan de ander. Elke dag gaan er heel veel dingen goed en er is altijd meer dat mensen verbindt dan verdeelt. Wat niet goed gaat kun je samen oplossen.